Ammatilliset perustutkinnot

Metsäalan perustutkinto | metsuri-metsäpalvelujen tuottaja

Koulutuskeskus JEDU, paikassa Kalajoki (+2 sijaintia)
Pituus
Lähiopetus, Monimuotototeutus
Kaipaatko lisätietoja? Kysy lisää 👍

Metsäalan perustutkinto | metsuri-metsäpalvelujen tuottaja

Metsuri-metsäpalvelujen tuottaja työskentelee metsässä.

Metsuri-metsäpalvelujen tuottaja suunnittelee ja toteuttaa monipuolisia metsäluonnonhoitoon ja puunkorjuuseen liittyviä töitä. Metsuri-metsäpalvelujen tuottaja osaa sekä manuaalisia että koneellisia työskentelytaitoja.

Metsänhoitoon ja puunkorjuuseen erikoistunut ammattilainen osaa uudistaa metsää eri menetelmillä, määrittää sekä toteuttaa taimikon ja kasvatusmetsän hoitotarpeen eri menetelmillä hoito-ohjeen mukaisesti. Metsäalan ammattilainen huomioi työssään myös metsän ja luonnon muut käyttöarvot.

Koulutuksen sisältö

Metsuri-metsäpalvelujen tuottajaksi voit opiskella aina Haapajärvellä. Ajoittain metsäalan opetusta tarjotaan myös muilla paikkakunnalla. Tutkinnon voi suorittaa päiväopiskeluna tai monimuotoisesti.

Keskeisiä opintoja ovat metsänhoito ja puunkorjuupalvelut, metsätraktoreiden käyttö, metsäenergian hankinta sekä koneellinen puunkorjuu. Käytössä on nykyaikainen kalusto ja monipuolinen oppimisympäristö, mikä mahdollistaa myös uusiutuvien energiamuotojen käytön ja kestävän kehityksen toteuttamisen.

Työelämässä

Metsuri-metsäpalvelujen tuottajan työllistäjänä ovat usein metsän- ja ympäristönhoitopalveluita sekä koneellista puunkorjuuta tarjoavat yritykset ja erilaiset yhteisöt. Lisäksi metsuri-metsäpalvelujen tuottaja voi toimia yrittäjänä.

Opinnot antavat hyvät valmiudet toimia koneellisen puunkorjuun tehtävissä ja jatkaa opintoja erikoistumalla muihin metsäalan ammatteihin.

Hakeminen

Jos päätät peruskoulun keväällä, voit hakea koulutukseen yhteishaussa osoitteessa www.opintopolku.fi. Jos sinulla on jo ammatillinen tutkinto, ylioppilastutkinto tai korkeakoulututkinto, tai jäit ilman koulutuspaikkaa yhteishaussa, voit hakea jatkuvassa haussa.

Aikuisille järjestetään samoja ammatillisia perustutkintoja kuin nuorillekin. Lisäksi aikuisille on tarjolla useita ammatti- ja erikoisammattitutkintoja.

Koulutuskeskus JEDUssa voi olla opiskelupaikkoja myös jo tutkinnon suorittaneille. Niihin ei haeta ammatillisen koulutuksen yhteishaussa (opintopolku.fi) vaan suoraan Jatkuvan haun kautta JEDUn kotisivuilla.

Aikuiset hakevat siis pääsääntöisesti suoraan oppilaitokseen (poisluettuna työvoimakoulutus). Hakuaika on jatkuva, ja JEDUn toimipisteet täyttävät vapaita paikkoja pitkin vuotta. Osassa tutkintoja hakuaikoja on erikseen syksyllä ja tammikuussa alkaviin koulutuksiin.

Tutkinto / todistus

Metsäalan perustutkinto | metsuri-metsäpalvelujen tuottaja

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Metsäalan perustutkinto | metsuri-metsäpalvelujen tuottaja? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.