Työpaikkaohjaajana toimiminen | tutkinnon osa

Kehitä ohjausosaamistasi ja opiskele työpaikkaohjaajaksi Stadin AO:ssa!
Koulutuksen tavoitteena on laajentaa ja syventää ohjausosaamista joustavasti, monipuolisesti ja vertaiskokemuksia hyödyntäen. Osaamisen hankkiminen integroidaan työpaikan toimintaan ja sen kehittämiseen arjen työtehtävien kautta. Koulutuksen voi suorittaa joustavasti oppisopimuksella tai koulutussopimuksella omalla työpaikalla.
Koulutuksen sisältö
Työpaikkaohjaajan osaaminen hankitaan seuraavien osaamiskokonaisuuksien kautta
1. Työelämässä oppimisen lähtökohdat
Opiskelija
- perehtyy ammatilliseen koulutukseen ja erilaisiin koulutuksen järjestämismuotoihin, tutkinnon perusteisiin (ePerusteet) sekä ammatillista koulutusta ja työsuojelua koskevaan lainsäädäntöön ja noudattaa sitä
- osallistuu ohjattavan opiskelijan osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) laatimiseen työelämässä oppimisen osalta opettajan ja opiskelijan kanssa
- perehtyy opiskelijalähtöiseen, suunnitelmalliseen ohjaustyöhön työpaikalla ja hyödyntää Hokseja sekä muita keskeisä dokumentteja (koulutus- ja oppisopimus) ohjaustyön suunnittelussa
- perehtyy osaamisen hankkimisen ja osoittamisen prosesseihin ja vastuunjakoon
- osallistuu näyttöjen suunnitteluun yhdessä koulutuksen järjestäjän edustajan ja opiskelijan kanssa
2. Perehdyttäminen ja ohjaustyö työpaikalla
Opiskelija
- perehtyy työyhteisön valmentamiseen ja perehdyttämisen työkaluihin
- harjoittelee työyhteisön valmentamista ja perehdyttämistä opiskelijan tulevaan opiskelujaksoon ja jaettuun ohjausvastuuseen liittyeninen hankitaan seuraavien osaamiskokonaisuuksien kautta
- oppii ymmärtämään tavoitteellisen suunnittelun tärkeyden ohjaustyössä ja harjoittelee tekemään sitä vastuullisesti omalla työpaikallaan
- perehtyy rakentavan palautteen antamisen ja vastaanottamisen periaatteisiin ja harjoittelee palautteen antamista opiskelijalle
- tekee vastavuoroista yhteistyötä opettajan kanssa hyödyntäen opettajan pedagogista osaamista opiskelijan oppimisen tukemisessa
- harjoittelee ohjausta ja säännöllisen palautteen antamista opiskelijan osaamisen kehittymisestä
- perehtyy oppimisen ja osaamisen välisiin eroihin ja yhteyksiin
- varmistaa osaamisen olemassaolon ennen näyttöjen suunnittelun aloittamista yhdessä opiskelijan ja opettajan kanssa
3. Arviointityö
Opiskelija
- perehtyy opiskelijan ja opettajan kanssa tehtävään yhteistyöhön ja vastuisiin osaamisen hankkimisessa ja osoittamisessa
- perehtyy arviointimenetelmiin ja harjoittelee arvioimaan opiskelijan osaamista yksilöllisesti tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimusten ja kriteerien mukaisesti monipuolisia arviointimenetelmiä käyttäen
- perehtyy arviointiin liittyvän dokumentaatioon
- ohjaa ja rohkaisee opiskelijaa itsearviointiin
- harjoittelee positiivisen ja rakentavan palautteen antamista
4. Työelämän vuorovaikutustaidot jatyöyhteisön jäsenenä toimiminen
Opiskelija
- perehtyy työelämässä oppimisen monimuotoisuuteen; eri kieli-ja kulttuuritaustoihin ja hyödyntää niitä ohjaustyössään
- perehtyy yleisimpiin ohjauksellisiin haasteisiinja etsii aktiivisesti ratkaisuja niihin
- harjoittelee erilaisten viestintämenetelmien käyttöä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
- harjoittelee vastuullisuutta ja yhteistyötä moniammatillisessa työyhteisössä ja tiimin jäsenenä
5. Oman ohjaustyön kehittäminen
Opiskelija
- harjoittelee omia suunnittelu-, ohjaus-, arviointi- ja palautteenantotaitojaan
- harjoittelee tekemään itsearviointia ja vastaanottamaan palautetta omasta toiminnastaan työpaikkaohjaajana
Osaamisen hankkimisen tavat tarkentuvat opiskelijan HOKSissa.
Oppimisympäristöt
- osaaminen hankitaan työpaikalla oppisopimuskoulutuksena tai koulutussopimuksella
- osaamisen hankkiminen integroidaan työpaikan toimintaan ja sen kehittämiseen arjen työtehtävien kautta
- osaamista hankitaan myös itsenäisten oppimistehtävien avulla
Oppimisympäristöt tarkentuvat opiskelijan HOKSissa. Opinnoissa hyödynnetään monipuolisesti StadinAO:n Johtamis- ja esimiestyön opintojen koulutustarjotinta sekä verkko-opintovaihtoehtoja.
Osaamisen osoittaminen
- Opiskelija osoittaa ammattitaitonsa käytännön työtehtävissä toimimalla työpaikkaohjaajana omalla työpaikallaan olemassa olevia lakeja ja säädöksiä noudattaen.
- Ohjaajana toimiessaan hän osoittaa kykynsä suunnitella tavoitteellista ja yksilöllistä ohjaustyötä sekä perehdyttää muu työyhteisö opiskelijan oppimiseen ja jakaa ohjausvastuuta muun työyhteisön jäsenten kanssa.
- Osaamista osoitetaan myös arjen ohjaustilanteissa palautetta antaen ja keräten sekä tältä pohjalta työtään sekä työyhteisöään kehittäen.
- Arviointiosaaminen osoitetaan osallistumalla opettajan ohjauksella opiskeljoiden osaamisen osoittamiseen eli näyttöjen suunnitteluun, näyttöön ja arviointikeskusteluun, jossa arvioidaan myös näytön lisäksi toimitettu oheisdokumentaatio.Tärkeää on myös ymmärtää opiskelijoiden itsearvioinnin tärkeys ja kannustaa siihen.
Työtehtävät tarkentuvat opiskelijan HOKSissa.
Seuraavat toteutukset
Hakeminen
Koulutus sopii erityisen hyvin opiskelijoita ohjaavalle henkilöstölle, esihenkilöstölle, tiimien vetäjille ja ohjaustyötä koordinoiville henkilöille.
Koulutukseen voi hakea jatkuvasti Opintopolussa.
Tutkinto / todistus
Työpaikkaohjaajana toimiminen | tutkinnon osa
Kustannukset
Omaehtoisen koulutuksen hinta on 150 €. Oppisopimuskoulutus on opiskelijalle maksuton lukuunottamatta mahdollisia oppimateriaalikustannuksia sekä ruokailua.
Ota yhteyttä

Stadin AO
Stadin AO tarjoaa koulutusta yli 50:een eri ammattiin. Koulutukseen voi hakea ympäri vuoden. Yhteishaussa hakevat peruskoulunsa päättävät, ylioppilaat ja muut ilman toisen asteen tutkintoa olevat. Kaikki muut hakevat jatkuvassa haussa. Ammatilliset opinnot ovat päätoimisia ja kestävät yleensä noin 2–3 vuotta....
Lue lisää oppilaitoksesta Stadin AO ja katso koulutustarjonta täältä