Ammatilliset perustutkinnot

Taideteollisuusalan perustutkinto | artesaani

Koulutuskeskus JEDU, paikassa Piippola (+2 sijaintia)
Pituus
Lähiopetus, Monimuotototeutus
Kaipaatko lisätietoja? Kysy lisää 👍

Taideteollisuusalan perustutkinto | artesaani

Artesaani työskentelee eri materiaalien kanssa.

Taideteollisuusalan perustutkinnon suorittanut artesaani valmistaa oman alansa tuotteita, tiloja tai palveluita. Alalle on tyypillistä monipuolinen kulttuuriosaaminen, kädentaidot sekä yrittäjyys.

Taideteollisuusalan ammattilainen osaa suunnitella omaa työtään ja hankkia monipuolisesti tietoa omalta alaltaan. Alan ammattilainen työskentelee alansa laatumääreiden mukaisesti. Hän tuntee alan säädökset, käytännöt, kestävän kehityksen ja materiaalit. Teknisen ammattitaidon lisäksi alan ammattilainen tarvitsee kykyä oppia jatkuvasti uutta, hahmottaa kokonaisuuksia, hyödyntää digitalisaation suomia mahdollisuuksia alallaan ja työskennellä yhdessä toisten kanssa.

Voit valmistua perustutkinnosta

• Puusepänalan osaamisalan artesaaniksi
  • Käsityön ohjaustoiminnan osaamisalan artesaaniksi
  • Sisustusalan osaamisalan artesaaniksi

Koulutuksen sisältö

Artesaani, puusepänalan osaamisala

Puusepänalan artesaanin opinnoissa opit puusepänalan tuotteiden valmistusmenetelmiä - mm. alan käsityövälineiden ja koneiden käyttö, puu-, komposiitti- ja levymateriaalien ominaisuudet ja työstötavat. Lisäksi perehdytään yleisimmin puusepänalalla käytettävien pintakäsittelyaineiden ominaisuuksiin ja käyttökohteisiin. Lisäksi osaamista voi syventää valinnaisissa tutkinnon osissa esimerkiksi soittimen rakentamiseen tai tilan stailaamiseen. Tutkinnon voi suorittaa joustavasti Kalajoella.

Artesaani, käsityön ohjaustoiminnan osaamisala

Piippolassa keskeisiä opiskeltavia sisältöjä ovat ohjaustoiminta, käsityötekniikat, kuvalliset aineet, digiosaaminen, tuotesuunnittelu ja markkinointi. Voit koostaa opintosi erilaisista käsityötekniikoiden kursseista kuten esim. kankaankuviointi, kudonta, ompelu, huovutus, erityistekniikat, puu- ja metallityöt sekä entisöinti. Tutkinnon voi suorittaa päivä- ja monimuotoisena Piippolassa.

Artesaani, sisustusrakennusala

Sisustus- ja korjausrakennusalan opintoihin sisältyy esimerkiksi sisärakennustöitä, sisustustöitä, väliseinien rakentamista, maalaus- ja päällystystöitä sekä listoittamista. Opinnoissa pääset perehtymään myös kiintokalusteiden valmistamiseen ja asentamiseen. Märkätilojen osalta opintoihin sisältyy esimerkiksi tasoitustyöt, vedeneristys, laatoitustyöt ja saunan sisärakentaminen. Voit tehdä opintoja myös asiakaspalvelussa ja myyntityössä.

Piippolassa sisustusrakentajat toteuttavat sekä uudis- että korjauskohteiden sisäpintatöitä. Projekteina toteutettava koulutus sisältää sisustussuunnittelua, urakkalaskentaa ja toteutusta. Koulutus järjestetään sekä päivä- että monimuoto-opetuksena.

Nivalassa perehdytään lisäksi verhoiluun.

Kalajoella koulutus on työelämälähtöistä ja toteutamme asiakastöinä julkisten ja yksityisten tilojen sisäpintatöitä. Kalajoella useat tämän tutkinnon suorittaneet ovat opiskelleet samalla ylioppilastutkinnon.

Artesaani, sisustusneuvonta

Kalajoella voit valita sisutussuunnitteluun ja -neuvontaan painottuvan monimuotokoulutuksen. Sisustusneuvojaksi opiskelu on projektiluonteista ja siinä suunnitellaan ja toteutetaan sekä julkisia, että yksityisiä tiloja. Suunnittelu tapahtuu 3D-mallinnusohjelmien avulla. Opintoihin sisältyy myös mm. sisustussuunnittelun perusteita, stailausta ja yrittäjyysopintoja.

Työelämässä

Puusepän alan osaamisalasta valmistunut saa valmiudet toimia alan työtehtävissä työntekijänä tai yrittäjänä omassa yrityksessäsi suunnitellen, valmistaen ja korjaten puualan tuotteita.

Valmistuttuasi käsityön ohjaustoiminnan osaamisalalta voit toimia ohjaajana kädentaitojen harrastusryhmissä ja kerhoissa sekä hoitolaitoksissa, työkeskuksissa ja työpajoissa. Lisäksi tutkinnon suorittaneet voivat työskennellä alalla itsenäisenä yrittäjänä.

Sisustusrakentaja tai sisustusneuvoja toimii joko itsenäisenä yrittäjänä, työntekijänä rakentamiseen liittyvissä yrityksissä tai myynti tai suunnittelutehtävissä alan liikkeissä.

Hakeminen

Jos päätät peruskoulun keväällä, voit hakea koulutukseen yhteishaussa osoitteessa www.opintopolku.fi. Jos sinulla on jo ammatillinen tutkinto, ylioppilastutkinto tai korkeakoulututkinto, tai jäit ilman koulutuspaikkaa yhteishaussa, voit hakea jatkuvassa haussa.

Aikuisille järjestetään samoja ammatillisia perustutkintoja kuin nuorillekin. Lisäksi aikuisille on tarjolla useita ammatti- ja erikoisammattitutkintoja.

Koulutuskeskus JEDUssa voi olla opiskelupaikkoja myös jo tutkinnon suorittaneille. Niihin ei haeta ammatillisen koulutuksen yhteishaussa (opintopolku.fi) vaan suoraan Jatkuvan haun kautta JEDUn kotisivuilla.

Aikuiset hakevat siis pääsääntöisesti suoraan oppilaitokseen (poisluettuna työvoimakoulutus). Hakuaika on jatkuva, ja JEDUn toimipisteet täyttävät vapaita paikkoja pitkin vuotta. Osassa tutkintoja hakuaikoja on erikseen syksyllä ja tammikuussa alkaviin koulutuksiin.

Tutkinto / todistus

Taideteollisuusalan perustutkinto | artesaani

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Taideteollisuusalan perustutkinto | artesaani? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.