Ammatilliset perustutkinnot

Lähiopetus
Kaipaatko lisätietoja? Kysy lisää 👍

Taideteollisuusalan perustutkinto | artesaani, verhoilu

Tutkinnon suorittaneella on vahvat perustaidot toimia verhoilijana. Koulutuksen jälkeen osataan suunnitella erilaisia verhoiluja eri aikakausilta sekä ommella ja päällystää erilaisia verhoiltavia tuotteita. Osataan valita kestäviä materiaaleja eri tarkoituksiin ja ymmärretään kestävän kehityksen merkitys tulevaisuudelle. Verhoilualan opiskelu soveltuu henkilölle, jolle käsillä tekeminen on tärkeää.

Opintojen sisältö

Taideteollisuusalan perustutkinto sisältää ammatillisia ja yhteisiä tutkinnon osia. Jokainen verhoilun artesaani opiskelee seuraavat ammatilliset tutkinnon osat:

• osaamisen tuotteistaminen ja markkinoiminen taideteollisuusalalla
  • verhoilu

Valinnaisia tutkinnon osia suorittamalla ammattitaitosi syvenee haluamallasi alueella. Voit valita tutkintoosi seuraavia tutkinnon osia:

• asiakaspalvelun ja myyntityön toteuttaminen
  • asiakastyön suunnittelu ja toteuttaminen
  • erikoistuminen taideteollisuusalalla
  • korjaaminen taideteollisuusalalla
  • kulttuurilähtöinen tuotteistaminen
  • tuotteen, tilan tai palvelun suunnittelut ja valmistaminen
  • verhoilun ompelu ja kaavoitus
  • yritystoiminnan suunnittelu
  • vaihtoehtoisesti voit valita yhden tutkinnon osan tekstiili- ja muotialan perustutkinnosta tai jostakin muusta toisesta perus-, ammatti- tai erikoisammattitutkinnosta sekä korkeakouluopinnoista.

Opiskelet myös yhteisiä tutkinnon osia:

• viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen; mm. äidinkieli, vieraat kielet, digitaalinen osaaminen
  • matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen; mm. matematiikka, fysiikka ja kemia
  • yhteiskunta- ja työelämäosaaminen; mm. työelämässä toimiminen, yrittäjyys, työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen, kestävä kehitys.

Verhoilun artesaani työelämässä

Verhoilijoita tarvitaan työelämässä verhoilujen suunnitteluun ja valmistamiseen niin uusiin kuin vanhoihin huonekaluihin ja ajoneuvoihin. Koulutuksen aikana teet verhoilutöitä erilaisten materiaalien, työvälineiden ja valmistusmenetelmien avulla huomioiden laatu ja kestävä kehitys. Sinulla on monipuolinen kielitaito, ja osaat toimia digitaalisessa ympäristössä ja verkostoitua ammatillisesti.

Verhoilun artesaanina voit työskennellä esimerkiksi verhoilualan yrityksessä, alan teollisuudessa tai itsenäisenä yrittäjänä.

Hakeminen

Opiskelemaan voi hakeutua ympäri vuoden.

Yhteishaku on tarkoitettu ensisijaisesti hakuvuonna perusopetuksen tai VALMA-koulutuksen päättäneille nuorille. Yhteishaussa voi hakea myös vailla toisen asteen tutkintoa olevat.

Jatkuva haku on sinulle, jolla on jo ammatillinen tutkinto, ylioppilastutkinto tai olet lukion suorittanut. Jatkuvassa haussa hakevat myös työelämässä osaamista hankkineet, alaa vaihtavat, oppisopimuskoulutukseen hakeutuvat ja yhteishaussa ilman opiskelupaikkaa jääneet.

Tutkinto / todistus

Taideteollisuusalan perustutkinto, artesaani

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Taideteollisuusalan perustutkinto | artesaani, verhoilu? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.