Ammatilliset perustutkinnot

Monimuotototeutus, Lähiopetus
Kaipaatko lisätietoja? Kysy lisää 👍

Puutarha-alan perustutkinto | puutarhuri

Kaksi puutarhuria hymyilee puutarhassa.

Puutarhuriksi voit opiskella Haapavedellä, jossa JEDUn oma puutarha ja Ruustinnan puutarhapuoti -myymälä luovat mainion oppimisympäristön puutarha-alalle. Puutarhalla panostetaan erityisesti luomuviljelyyn. Puutarhalla on yli 100 vuoden perinteet ja ympärillä oleva yli 110 -vuotias Nora Pöyhösen puutarha yli 400 kasvin valikoimallaan on erinomainen paikka opiskella.

Puutarhurin opintoihin sisältyy työskentely ja yrittäminen puutarha-alalla. Lisäksi valinnan mukaan opiskellaan puutarhakasvien tuottamista, viheralueiden rakentamista ja ylläpitotöitä. Asiakkaiden palveleminen ja myymälätyöskentely kukka- tai puutarhakaupassa on myös osa-alue, jota voi halutessaan opiskella.

Työelämässä

Kukka- ja puutarhakauppaan erikoistunut puutarhuri osaa esitellä, myydä ja hinnoitella kukka- ja puutarhakaupan tuotteita, tarvikkeita ja palveluja. Hän neuvoo asiakkaita leikko- ja ruukkukasvien sekä pihan kasvivalinnoissa ja kasvien hoidossa. Valintojensa mukaisesti hän pystyy toimimaan puutarha-alan eri ammateissa, kuten puutarhurina kukka- kaupoissa, puutarhamyymälöissä joko itsenäisenä yrittäjänä tai työntekijänä.

Puutarhatuotantoon erikoistunut puutarhuri työskentelee kasvihuoneessa ja avomaalla kasvattaen taloudellisesti menestyviä viljelykasveja ja tuottaen korkealaatuisia puutarha-alan tuotteita tieto- ja viljelytekniikkaa hyödyntämällä. Valintojensa mukaisesti hän pystyy toimimaan puutarha-alan eri ammateissa, kuten puutarhurina kasvihuoneissa, avomaavihannes-, marja- ja hedelmäviljelmillä, puutarhamyymälöissä, taimistoissa ja viheralueiden hoitotehtävissä joko itsenäisenä yrittäjänä tai työntekijänä.

Viheralan osaamisalaan erikoistunut puutarhuri osaa rakentaa ja ylläpitää turvallisia ja viihtyisiä ympäristöjä. Hän tuntee viherrakentamisen materiaalit ja osaa käsitellä niitä oikein. Hän osaa tulkita viherrakentamisen ja ylläpidon asiakirjoja ja noudattaa alan laatuvaatimuksia. Hän osaa käyttää viheralueiden rakentamisessa ja ylläpidossa käytettäviä koneita ja laitteita.

Hakeminen

Jos päätät peruskoulun keväällä, voit hakea koulutukseen yhteishaussa osoitteessa www.opintopolku.fi. Jos sinulla on jo ammatillinen tutkinto, ylioppilastutkinto tai korkeakoulututkinto, tai jäit ilman koulutuspaikkaa yhteishaussa, voit hakea jatkuvassa haussa.

Aikuisille järjestetään samoja ammatillisia perustutkintoja kuin nuorillekin. Lisäksi aikuisille on tarjolla useita ammatti- ja erikoisammattitutkintoja.

Koulutuskeskus JEDUssa voi olla opiskelupaikkoja myös jo tutkinnon suorittaneille. Niihin ei haeta ammatillisen koulutuksen yhteishaussa (opintopolku.fi) vaan suoraan Jatkuvan haun kautta JEDUn kotisivuilla.

Aikuiset hakevat siis pääsääntöisesti suoraan oppilaitokseen (poisluettuna työvoimakoulutus). Hakuaika on jatkuva, ja JEDUn toimipisteet täyttävät vapaita paikkoja pitkin vuotta. Osassa tutkintoja hakuaikoja on erikseen syksyllä ja tammikuussa alkaviin koulutuksiin.

Tutkinto / todistus

Puutarha-alan perustutkinto | puutarhuri

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Puutarha-alan perustutkinto | puutarhuri? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.