Ammatilliset perustutkinnot

Lähiopetus
Kaipaatko lisätietoja? Kysy lisää 👍

Maatalousalan perustutkinto | maaseutuyrittäjä, eläintenhoitaja

Maaseutuyrittäjät siivoavat lehmien vieressä.

Maatalousalan perustutkinnossa on valittavissa kolme osaamisalavaihtoehtoa. Voit opiskella maatalousteknologiaa, maatilataloutta tai eläintenhoitoa. Maatalousteknologian ja maatilatalouden osaamisaloista valmistut maaseutuyrittäjäksi ja eläintenhoidon osaamisalasta eläintenhoitajaksi.

Maatalousalan ammattilaisella on kokonaisnäkemys maatalouden harjoittamisen edellytyksistä ja maaseutuyrittämisen mahdollisuuksista. Hänellä on laajat perustiedot maan kasvukunnon ylläpidosta ja kasvien kasvuun vaikuttavista tekijöistä. Hänellä on hyvät tekniset taidot ja hän osaa käyttää ja huoltaa työssä tarvittavia koneita ja laitteita.

Maatilatalouden osaamisala (maaseutuyrittäjä)

Maatilatalouteen suuntautunut maaseutuyrittäjä hoitaa tuotantoeläimiä niiden hyvinvointia edistäen, harjoittaa suunnitelmallista metsätaloutta, palvelee asiakkaita tai käyttää ja suunnittelee yrityksensä tuotantoteknologiaa, käyttää hyväksi automaatioon perustuvia järjestelmiä toimintojen hallinnassa sekä toimii rakennuttajana. Hän kunnossapitää yritystoiminnassa tarvittavia rakennuksia sekä huolehtii yritystoimintaan liittyvistä ympäristöistä.

Maatalousteknologian osaamisala (maaseutuyrittäjä)

Maatalousteknologiaan suuntautunut maaseutuyrittäjä osaa määrittää maatalouskoneiden vikoja ja niiden korjaustarvetta sekä tehdä koneiden kustannusarvioita. Hän osaa käyttää, huoltaa ja säilyttää perus- ja erikoistyövälineitä ja tehdä työkoneiden perussäädöt. Maaseutuyrittäjä osaa tehdä myös maatalouskoneiden ja –laitteiden korjauksissa tarvittavia metalli- ja hitsaustöitä ja lajitella syntyneet jätteet ja säilyttää niitä oikein.

Eläintenhoidon osaamisala (eläintenhoitaja)

Eläintenhoidon osaamisalan suorittanut eläintenhoitaja osaa hoitaa ja kasvattaa eläimiä erilaisissa eläintenhoitoalan yrityksissä. Hänellä on laajat perustiedot eläinten elintoiminnoista, ravitsemuksesta, terveydenhoidosta ja perinnöllisyydestä. Hän pystyy huolehtimaan erilaisten eläinten hyvinvoinnista ja tekemään eläinten hoitotyöt voimassa olevien säädösten ja asetusten mukaisesti.

Työelämässä

Maaseutuyrittäjä toimii osaamisalasta ja muista opintovalinnoista riippuen maatilatalouden eri ammateissa, kuten maanviljelijänä, tuotantoeläinten hoitajana, maatalouslomittajana, maatalouskoneurakoitsijana, huoltokorjaamoyrittäjänä, maataloustarvikekaupassa sekä lomitus-, työ-, kone-, bioenergia- ja maisemanhoitopalveluja tarjoavissa yrityksissä työntekijänä tai itsenäisenä yrittäjänä.

Eläintenhoitajalla on valmiudet eläintenhoitoalan yrityksen perustamiseen tai toimimiseen eläintenhoitajana maatilalla, lomittajana, kotieläinpuistossa, eläintarhassa, tutkimuslaitoksissa, eläinklinikoilla ja muissa eläinalan yrityksissä. Eläintenhoidon osaamisalalla voi erikoistua tuotantoeläinten hoitamiseen ja hyvinvointiin.

Hakeminen

Jos päätät peruskoulun keväällä, voit hakea koulutukseen yhteishaussa osoitteessa www.opintopolku.fi. Jos sinulla on jo ammatillinen tutkinto, ylioppilastutkinto tai korkeakoulututkinto, tai jäit ilman koulutuspaikkaa yhteishaussa, voit hakea jatkuvassa haussa.

Aikuisille järjestetään samoja ammatillisia perustutkintoja kuin nuorillekin. Lisäksi aikuisille on tarjolla useita ammatti- ja erikoisammattitutkintoja.

Koulutuskeskus JEDUssa voi olla opiskelupaikkoja myös jo tutkinnon suorittaneille. Niihin ei haeta ammatillisen koulutuksen yhteishaussa (opintopolku.fi) vaan suoraan Jatkuvan haun kautta JEDUn kotisivuilla.

Aikuiset hakevat siis pääsääntöisesti suoraan oppilaitokseen (poisluettuna työvoimakoulutus). Hakuaika on jatkuva, ja JEDUn toimipisteet täyttävät vapaita paikkoja pitkin vuotta. Osassa tutkintoja hakuaikoja on erikseen syksyllä ja tammikuussa alkaviin koulutuksiin.

Tutkinto / todistus

Maatalousalan perustutkinto | maaseutuyrittäjä, eläintenhoitaja

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Maatalousalan perustutkinto | maaseutuyrittäjä, eläintenhoitaja? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.