Ammatilliset perustutkinnot

Kaipaatko lisätietoja? Kysy lisää 👍

Rakennusalan perustutkinto | talonrakentaja | oppisopimus

Talonrakentaja

Talonrakentajat erikoistuvat opinnoissaan kirvesmiestöihin, muuraukseen, laatoitukseen tai betonointiin ja raudoitukseen. Osaamisalasta valmistunut suoriutuu työmaan varastointi- ja järjestelytöistä itsenäisesti ja osaa tehdä annettujen ohjeiden avulla talonrakennustyömaan muita perustöitä turvallisesti ja laadukkaasti.

Talonrakentaja osaa ammattimiehen ohjauksessa tai työryhmän jäsenenä tehdä uudis- ja korjausrakennustyömaan kirves-, muuraus- tai betonointitöitä. Hän osaa käyttää talonrakennustyömaan perustyövälineitä, oikeita työtapoja ja materiaaleja.

Tutkinnon muodostuminen

Rakennusalan perustutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä. Tutkinto muodostuu ammatillisista tutkinnon osista (145 osaamispistettä) ja yhteisistä tutkinnon osista (35 osaamispistettä). Ammatillisesta tutkinnon osissa on 25 osaamispisteen pakollinen tutkinnon osa, 50 osaamispistettä osaamisalojen pakollisia tutkinnon osia sekä 70 osaamispistettä valinnaisia tutkinnon osia.

Rakennusalan perustutkinto sisältää neljä osaamisalaa ja neljä tutkintonimikettä:

• talonrakennuksen osaamisala, talonrakentaja
  • maarakennuksen osaamisala, maarakentaja
  • maarakennuskoneenkuljetuksen osaamisala, maarakennuskoneenkuljettaja
  • kivialan osaamisala, kivirakentaja

Hakeminen

Oppisopimus

Oppisopimuskoulutukseen voit hakea vain, jos sinulla on sovittuna alan oppisopimustyöpaikka.

Koulutuspaikka

Asentajantie 8-10, Ratasniitty, Hämeenlinna.

Työpaikalla tapahtuvan oppimisen paikkaan voit itse vaikuttaa. Jos sinulla on alan työpaikka tai saat sen opiskelujen aikana, voit suorittaa tutkintosi oppisopimuksella.

Kustannukset

Koulutus on maksutonta.

Muille kuin oppivelvollisille kustannuksia tulee oppimateriaaleista, kuten oppikirjoista ja työvälineistä sekä lupakorttien viranomaismaksuista.

Toisen asteen koulutusta koskeva oppivelvollisuuslaki tuli voimaan 1.8.2021. Oppivelvollisia ovat asteittain pääsääntöisesti perusopetuksen päättävät nuoret. Oppivelvollisille ei tule kustannuksia koulutuksesta eikä opiskelun edellyttämistä materiaaleista, työvälineistä, -asuista tai -aineista.

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Rakennusalan perustutkinto | talonrakentaja | oppisopimus? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.

Ammattiopisto Tavastia sosiaalisessa mediassa