Opiskelupaikan vaihtaminen

14 elo 2023
KYSYMYS
Olen merenkulku alalla vasta aloittanut mutta ala ei olekkaan lainkaan mieleiseni ja haluaisin vaihtaa uudelle alalle mutta aivan eri paikkakunnalle. Onnistuuko alan vaihtaminen kesken vuoden vai joudunko odottamaan.

Vastaus

14 elo 2023

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Onko sinulla tiedossa jo uusi ala, jolle olet hakemassa? Et myöskään kertonut, oletko kiinnostunut hakemaan korkeakouluun, ammatilliseen oppilaitokseen vai johonkin muuhun oppilaitokseen.

Ammatillisiin tutkintoihin haetaan pääasiassa jatkuvassa haussa joustavasti ympäri vuoden, jolloin opinnotkin on mahdollista aloittaa joustavasti.

Korkeakouluihin haetaan pääsääntöisesti kevään tai syksyn yhteishaussa, mutta osalla korkeakouluista on myös erillishakuja kevään yhteishaussa vapaaksi jääneille paikoille. Syksyn yhteishaku puolestaan on tulossa pian, 4.–14.9, ja siinä haetaan tammikuussa alkaviin koulutuksiin.

Suosittelisin sinua olemaan suoraan yhteydessä siihen oppilaitokseen, johon olet kiinnostunut hakemaan ja keskustelemaan tarkemmin hakemisesta ja opintojen aloittamisesta. :)

Ystävällisin terveisin

Emma, studentum.fi

Tilaa uutiskirje
Tilaa uutiskirjeemme ja pysy kärryillä! Saat mm. tietoa hakuajoista ja vinkkejä opiskelupaikan valintaan.

NÄIN SIVUSTOMME TOIMII

Etsi sinua