Rokotuskoulutus

25 tammi 2023
KYSYMYS
Hei!
Olen joulukuussa 1994 valmistunut erikoislaboratoriohoitaja. Erikoistuin kliiniseen kemiaan ja hematologiaan.
Siitä saakka olen työskennellyt sekä yksityisellä että julkisella puolella. Tällä hetkellä työskentelen Huslabissa.
Nyt haluaisin suorittaa injektio ja rokotusluvat.Kuinka tuo onnistuu?
Kiitos jo etukäteen:)

Vastaus

25 tammi 2023

Hei,

Rokotusasetuksen (149/2017) mukaan lääkäri vastaa rokotustoiminnan suunnittelusta ja toteutuksesta. Rokotuksen pistoksena saa antaa vain lääkäri tai asianmukaisen rokotuskoulutuksen saanut sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, kätilö tai edellä mainittuun terveydenhuollon ammattiin opiskeleva. Myös sairaanhoitajana laillistettu ensihoitaja saa antaa rokotuksia.

Kaikissa löytämissäni rokotuskoulutuksissa kohderyhmänä olivat juurikin nuo rokotusasetuksessa mainitut ammatit. ProEdun rokotuskoulutuksessa kohderyhmässä mainitaan näiden lisäksi myös lähihoitajat, perushoitajat ja bioanaalyytikot, mutta alempana taas sanotaan, että rokotusluvan voivat saada sairaanhoitajat, terveydenhoitajat, kätilöt ja ensihoitajat (AMK). En osaa sanoa, onko tässä jotain poikkeuksia, joten voit vielä varmistaa suoraan työnantajaltasi, onko erikoislaboratoriohoitajien ylipäänsä mahdollista rokottaa ja jos on, mitä kautta koulutus siihen järjestettäisiin.

Ystävällisin terveisin,

studentum.fi

Tilaa uutiskirje
Tilaa uutiskirjeemme ja pysy kärryillä! Saat mm. tietoa hakuajoista ja vinkkejä opiskelupaikan valintaan.

NÄIN SIVUSTOMME TOIMII

Etsi sinua