Lukiosta ammattikouluun?

27 tammi 2021
KYSYMYS
Hei, tytär 18 v on ollut lukiossa 2 v, mutta ei ole sujunut ja häntä kuormittaa niin paljon lukeminen. Hän suunnittelee hakea ammattikouluun kampaamo-alalle tai media-alalle. Onko mahdollista että ne opinnot jotka on jo suoritettu lukiossa voidaan hyväksyä ammattikoulussa? Onko Turussa näitä ammatteja, kun häntä kiinnostaa?

Kiitos avusta

Vastaus

27 tammi 2021

Hei,

kiitos kysymyksestäsi. Lukiosta voi tosiaan yhteishaun kautta hakea opiskelemaan ammatillista tutkintoa. Aikaisempien lukio-opintojen hyväksiluku tulee varmistaa uudelta koululta erikseen, sillä ammatilliset opinnot ovat paljon käytännönläheisempiä kuin lukio-opinnot, eikä kursseja voi suoraan verrata keskenään.

Turun seudulla esimerkiksi Turun ammatti-instituutti järjestää sekä kampaamoalan että media-alan ammatillisia koulutuksia. Jos haluatte kysyä kyseiseltä oppilaitokselta miten koulun vaihtaminen onnistuu sekä hyväksiluvuista, kannattaa olla yhteydessä oppilaitoksen ohjaus- ja hakupalveluun, jonka yhteystiedot löytyvät täältä.

Tsemppiä koulun vaihtoon!

Ystävällisin terveisin,

studentum.fi

Tilaa uutiskirje
Tilaa uutiskirjeemme ja pysy kärryillä! Saat mm. tietoa hakuajoista ja vinkkejä opiskelupaikan valintaan.

NÄIN SIVUSTOMME TOIMII

Etsi sinua