Alle 18-vuotiaan tuet opiskellessa

31 elo 2018
KYSYMYS
Hei!
Olen nyt 9.luokalla ja asun Jokioisissa. Haluaisin päästä Tampereelle ammattikouluun ensi vuonna. Olen katsellut vanhempieni kanssa TOASsin yksiöitä. Millaisia rahallisia tukia 15-16-vuotias saa?

Vastaus

31 elo 2018

Hei,

Kiitos kysymyksestäsi. Kiva kuulla, että olet löytänyt toiveitasi vastaavan ammattiopiston.

Koska olet alle 17-vuotias, et voi saada opintotukea, koska olet oikeutettu lapsilisään. Tiettyjen ehtojen täyttyessä voit kuitenkin saada opintolainan valtiontakauksen ja asumistukea. Tästä kannattaa kysellä enemmän Kelasta. Täyttäessäsi 17 vuotta, voit saada opintorahaa.

Tukiin vaikuttaavat myös vanhempien tulot. Opintotuen asumislisään ne vaikuttavat niin kauan kunnes täytät 18 vuotta. Vanhempien tulot vaikuttavat myös opintorahan määrään täysi-ikäisyyteen asti.

Tukiasioissa kannattaa siis kääntyä Kelan puoleen. Siellä osataan auttaa parhaiten tilannekohtaisesti.

Ystävällisin terveisin,

Aino, Studentum.fi

Tilaa uutiskirje
Tilaa uutiskirjeemme ja pysy kärryillä! Saat mm. tietoa hakuajoista ja vinkkejä opiskelupaikan valintaan.

NÄIN SIVUSTOMME TOIMII

Etsi sinua