Ammatilliset perustutkinnot

Ravintola- ja catering-alan perustutkinto | kokki, tarjoilija

Koulutuskeskus JEDU, paikassa Haapavesi (+3 sijaintia)
Pituus
Lähiopetus, Monimuotototeutus
Kaipaatko lisätietoja? Kysy lisää 👍

Ravintola- ja catering-alan perustutkinto | kokki, tarjoilija

Ravintola- ja catering-alan ammattilainen työskentelee keittiössä.

Kokki osaa toimia ruoanvalmistuksen tehtävissä erilaisissa ravintoloissa tai julkisen sektorin toimipaikoissa. Kokki tuntee elintarvikkeet ja raaka-aineet, valmistaa maukasta, ravitsevaa ja terveellistä ruokaa myös erityisruokavalioasiakkaille. Kokki voi laittaa ruoan esille suurelle joukolle kerrallaan noutopöytätyyliin tai yksittäisinä annoksina. Kokki toimii ruoanvalmistuksen ja asiakaspalvelun tehtävissä.

Tarjoilija kunnostaa asiakastiloja ja laittaa esille myytäviä tuotteita sekä esittelee, myy ja tarjoilee asiakkaille tuotteita ja palveluja. Hän palvelee yksittäisiä asiakkaita ja asiakasryhmiä.

Kokki ja tarjoilija tekevät yhteistyötä toisten työntekijöiden kanssa asiakkaiden turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. He toimivat työssään kestävän toimintatavan, hygieniavaatimusten ja anniskelumääräyksien mukaisesti sekä noudattavat muita alan sopimuksia ja säädöksiä.

Koulutuksen sisältö

Kokiksi tai tarjoilijaksi voit opiskella Haapavedellä, Kalajoella, Nivalassa ja Oulaisissa. Kalajoella toteutettava koulutus työelämäpainotteista ja se on suunnattu henkilöille, joilla on jo jokin toisen asteen tutkinto suoritettuna.

Kokin opintoihin sisältyy majoitus- ja ravitsemispalveluissa toimimisen lisäksi esimerkiksi puhtaanapidon ja hygienian perusteet, lounasruokien valmistus, A la carte -ruoanvalmistus sekä suurkeittiön ruokatuotanto.

Tarjoilijan opintoihin sisältyy esimerkiksi majoitus- ja ravitsemispalveluissa toimiminen, annosruokien ja juomien tarjoilu, elintarvikkeiden tuntemus ja ruoanvalmistuksen perusteet, juomien myynti ja tarjoilu, kahvilapalvelut, pikaruokapalvelut ja tilaus- ja juhlatarjoilu.

Työelämässä

Alan työpaikkoja on julkisen ja yksityisen puolen ammattikeittiöissä, hotelleissa, ravintoloissa, catering-alan yrityksissä, suurkeittiöissä, kahviloissa, liikenneasemilla, matkailuyrityksissä, pikaruoka- ja juhlapalveluissa sekä matkustajalaivoilla. Lisäksi tutkinnon suorittaneet voivat työskennellä itsenäisenä yrittäjänä.

Hakeminen

Jos päätät peruskoulun keväällä, voit hakea koulutukseen yhteishaussa osoitteessa www.opintopolku.fi. Jos sinulla on jo ammatillinen tutkinto, ylioppilastutkinto tai korkeakoulututkinto, tai jäit ilman koulutuspaikkaa yhteishaussa, voit hakea jatkuvassa haussa.

Aikuisille järjestetään samoja ammatillisia perustutkintoja kuin nuorillekin. Lisäksi aikuisille on tarjolla useita ammatti- ja erikoisammattitutkintoja.

Koulutuskeskus JEDUssa voi olla opiskelupaikkoja myös jo tutkinnon suorittaneille. Niihin ei haeta ammatillisen koulutuksen yhteishaussa (opintopolku.fi) vaan suoraan Jatkuvan haun kautta JEDUn kotisivuilla.

Aikuiset hakevat siis pääsääntöisesti suoraan oppilaitokseen (poisluettuna työvoimakoulutus). Hakuaika on jatkuva, ja JEDUn toimipisteet täyttävät vapaita paikkoja pitkin vuotta. Osassa tutkintoja hakuaikoja on erikseen syksyllä ja tammikuussa alkaviin koulutuksiin.

Tutkinto / todistus

Ravintola- ja catering-alan perustutkinto | kokki, tarjoilija

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Ravintola- ja catering-alan perustutkinto | kokki, tarjoilija? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.