Ammattitutkinnot

Taideteollisuusalan ammattitutkinto | sisustaja, käsityöntekijä

Koulutuskeskus JEDU, paikassa Kalajoki (+1 sijaintia)
Pituus
Henkilökohtaisen suunnitelman mukaan
Seuraava aloitus
Joustavasti (+2 toteutusta)
Viimeinen hakuaika
Viimeinen hakuaika: Jatkuva haku
Toteutustapa
Monimuotototeutus
Pituus
Henkilökohtaisen suunnitelman mukaan
Seuraava aloitus
Joustavasti (+2 toteutusta)
Viimeinen hakuaika
Viimeinen hakuaika: Jatkuva haku
Toteutustapa
Monimuotototeutus
Kaipaatko lisätietoja? Kysy lisää 👍

Taideteollisuusalan ammattitutkinto | sisustaja, käsityöntekijä

Taideteollisuusalan ammattitutkinnon opinnoissa ja työtehtävissä heijastuu vahva ammattitaito ja arvostus kulttuuriperintöön ja uuden luomiseen esteettisten taitojen lisäksi. Taideteollisuusalan ammattilainen kehittää ja ylläpitää ammattitaitoaan ja rohkeasti edistää osaamistaan myös digitalisoinnin tuomilla mahdollisuuksilla. Kestävä kehitys ja kierrättäminen ovat aina olleet taideteollisuusaloille ominaisia piirteitä johtuen työssä käytettävistä materiaaleista, käsityön ja -perinteen kunnioittamisesta, valmistusmenetelmistä ja säilyttävästä työotteesta.

Sisustaja tekee sisustus-/korjausrakennustöitä yhteistyössä rakentajien ja suunnittelijoiden kanssa. Hän voi toimia yrittäjänä tai esimerkiksi asiantuntijana alan erikoisliikkeissä opastamassa ja myymässä materiaaleja ja tarvikkeita tuntien sisärakentamisen teknisen osaamisen.

Käsityöntekijä voi toimia yrittäjänä (sivutoimisena tai päätoimisena), ohjaustoiminnassa, kaupan alalla tai alan muissa työtehtävissä. Käsityöalan yritystoiminnassa korostuu vastuullisuus, verkostot ja työhyvinvointi sekä jatkuva oppiminen ja itsensä kehittäminen. Lisääntyvässä määrin taideteollisuusalalla tuotetaan alan monipuolisia palveluita, joista ohjaustoiminnalla on merkittävä rooli lisäansiomahdollisuutena.

Taideteollisuusalan ammattitutkinnosta voit valmistua sisustajaksi Kalajoelta tai käsityöntekijäksi Kalajoelta ja Siikalatvan Piippolasta. (Kalajoki: tekstiili- ja muoti sekä puu. Piippola: Kestävä kehitys ja kiertotaloustuotteet eri materiaaleista.)

Koulutuksen sisältö

Taideteollisuusalan ammattitutkinto soveltuu henkilölle, jolla on esim. tekstiili- ja vaatetusalan, puuteollisuusalan, käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto tai vähintään kolme vuotta työkokemusta alalta ja kiinnostusta kehittää osaamistaan työntekijänä tai omassa yrityksessä toimijana.

SISUSTAJA - Kalajoki

Sisustajan tutkinnossa perehdytään erilaisten sisustuskohteiden suunnitteluun ja sisäpintatöiden toteutukseen. Lisäksi opinnot sisältävät esimerkiksi yrittäjyyteen, asiakaspalveluun ja myyntityöhön sekä näyttelyn suunnitteluun ja toteuttamiseen liittyviä opintokokonaisuuksia. Erilaisiin suunnitteluohjelmiin perehtyminen, kestävä kehitys ja esteettömyys ovat esimerkkejä opintoja läpileikkaavista teemoista.

KÄSITYÖNTEKIJÄ - Kalajoki

Kalajoella opiskeleva valitsee suuntautumisen

• Tekstiili- ja muotialan painotus kaikissa ompelullisissa menetelmissä ja kaavoituksessa, materiaaleina nahka, kankaat, huopa ja muut ommeltavat erikoismateriaalit.
  • Puualan opinnoissa painotus puutuotteiden valmistuksessa voit perehtyä kalusteiden ja muiden puutuotteiden lisäksi myös puun käyttöön sisustusrakentamisessa tai soitinten rakentamiseen.

KÄSITYÖNTEKIJÄ - Piippola

Opinnoissa kantavana teemana on kiertotalous ja kestävä kehitys. Omien tuotteiden suunnittelussa ja valmistuksessa tekniikka ja materiaali valikoituvat aikaisemman osaamisen sekä kiinnostuksen mukaan esim. ompelu, kudonta, kankaankuviointi, solmeilu, kirjonta, kierrätyskorujen valmistus sekä materiaalien yhdistäminen. Opinnoissa etsitään uusia ideoita tuotteistamiseen ja yrittäjyyteen.

Taideteollisuusalan ammattitutkinnon koulutus toteutetaan monimuotona. Lähipäiviä on 2-3 kuukaudessa ja niitä on yhteensä 24-30 päivää, joiden välisenä aikana on etäopiskelua.

Koulutuksen hinta 400 €. Oppisopimuksena koulutus on maksuton.

Hakeminen

Voit hakea koulutukseen oppilaitoksen omien kotisivujen kautta.

Tutkinto / todistus

Taideteollisuusalan ammattitutkinto

Kustannukset

Koulutuksen hinta 400 €. Oppisopimuksena koulutus on maksuton.

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Taideteollisuusalan ammattitutkinto | sisustaja, käsityöntekijä? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.