Ammattitutkinnot

Kuljetusalan ammattitutkinto

Koulutuskeskus JEDU, paikassa Nivala (+1 sijaintia)
Pituus
Henkilökohtaisen suunnitelman mukaan
Seuraava aloitus
Joustavasti (+2 toteutusta)
Viimeinen hakuaika
Viimeinen hakuaika: Jatkuva haku
Toteutustapa
Lähiopetus
Pituus
Henkilökohtaisen suunnitelman mukaan
Seuraava aloitus
Joustavasti (+2 toteutusta)
Viimeinen hakuaika
Viimeinen hakuaika: Jatkuva haku
Toteutustapa
Lähiopetus
Kaipaatko lisätietoja? Kysy lisää 👍

Kuljetusalan ammattitutkinto | Koulutuskeskus JEDU

Henkilökuljetusten osaamisala/Linja-autonkuljettaja: koulutus on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita työllistymään kuljetusalalle ja soveltuvat sekä terveytensä että asiakaspalveluvalmiuksiensa puolesta alalle. Pääsyvaatimuksena C-luokan ajo-oikeus.

Tavarakuljetusten osaamisala/Yhdistelmäajoneuvon kuljettaja: koulutus on tarkoitettu kuljetusalasta ja asiakaspalvelutyöstä kiinnostuneille, joilla on C-luokan ajo-oikeus, auto- ja kuljetusalan peruskoulutus tai kokemusta kuljetusalalta.

Metsäteollisuuden kuljetusten osaamisala/Puutavara-auton kuljettaja: koulutus on tarkoitettu kuljetusalasta ja asiakaspalvelutyöstä kiinnostuneille, joilla on C-luokan ajo-oikeus, auto- ja kuljetusalan peruskoulutus tai kokemusta kuljetusalalta.

Koulutuksen sisältö ja toteutus

Henkilökuljetusten osaamisala/Linja-autonkuljettaja: opiskelijat suorittavat D-luokan tutkinnot ja henkilöliikenteen ammattipätevyyden sekä suorittavat linja-autonkuljettajan ammattitutkinnon.

Tavarakuljetusten osaamisala/Yhdistelmäajoneuvon kuljettaja: Koulutuksen aikana opit kuormaamisen ja kuormankäsittelyn sekä kuljetustyypin vaatimat luvat ja asiakirjojen teon. Ajoneuvon turvallinen ja taloudellinen kuljettaminen on keskeinen osa opintoja. Koulutus sisältää tavaraliikenteen ammattipätevyyden.

Opiskeluryhmiä aloittaa kaksi kertaa vuodessa, syksyllä ja toinen vuoden alussa. Koulutukseen on jatkuva haku, eli voit hakea, vaikka tänään.

Työelämässä

Linja-autonkuljettaja kuljettaa matkustajia vakiovuoro-, paikallis-, pikavuoro-, tilaus- tai palveluliikenteessä. Työtehtäviin kuuluu ajamisen lisäksi matkustajien neuvomista, matkalippujen myymistä ja rahastamista sekä rahdin käsittelyä.

Linja-autonkuljettajat työskentelevät yksityisen bussiyrityksen tai kunnallisen liikennelaitoksen palveluksessa. Linja-autonkuljettajan työ on ennen kaikkea palveluammatti, jossa tarvitaan hyvän ajotaidon ja monipuolisen kaluston hallinnan lisäksi joustavaa asiakaspalvelutaitoa.

Yhdistelmäajoneuvonkuljettajat toimivat kuljettajina puoli- ja täysperävaunuyhdistelmille. He kuljettavat kaupan ja teollisuuden tavaroita niin jakelu- kuin runkoliikenteessä. Kuljettajan vastuulla ovat niin kuljetuskalusto kuin kuljetettava tavara. Hän huolehtii kuorman lastaamisesta ja purkamisesta sekä kuljetusasiakirjojen ja rahdin vastaavuudesta. Työskentely edellyttää vastuullisuutta, itsenäistä työskentelyotetta, huolellisuutta ja täsmällisyyttä. Alalla on hyvät mahdollisuudet työllistyä.

Ajamisen lisäksi työhön kuuluu kuorman lastaamista ja purkamista sekä kuljetusasiakirjojen toimittamista eteenpäin. Työhön kuuluu myös auton huoltotöitä ja tarvittaessa pienimuotoisia korjaustöitä. Kuljettajia työllistävät pääasiassa pienet kuljetusyritykset. Ammatti edellyttää itsenäistä työskentelyotetta, vastuullisuutta, huolellisuutta ja täsmällisyyttä.

Hakeminen

Voit hakea koulutukseen oppilaitoksen omien kotisivujen kautta.

Tutkinto / todistus

Kustannukset

Koulutuksen hinta 400 €. Oppisopimuksena koulutus on maksuton.

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Kuljetusalan ammattitutkinto? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.