Vakavaa leikkiä

Vapaa Taidekoulu

Esittelyssä Vapaan Taidekoulun opettajat – Siiri Haarla: “Maalaaminen on vakavaa leikkiä”

Maalaustaiteen opettaja Siiri Haarla haluaa opettaa, että tärkeintä on löytää oma polku – eikä siinä pidä laskelmoida.

Mitä maalaustaide sinulle merkitsee?

Maalaaminen on minulle tulemista omaksi itsekseni. Se on myös maailman rakentamista, oma kontribuutioni todellisen maailman sisällykseen.Maalaaminen on vakavaa leikkiä; kärsimystä omasta riittämättömyydestä ja syvää iloa, kun onnistuu näyttämään, jopa itselleen jotain uutta, jotain, joka juuri syntyi.Maalaustaide on kaikki maalaukset, jotka olen nähnyt ja jotka voin kuvitella, se on kauneuden maailma minun mielessäni ja läheisimmät kohtaamiset elämäni varrella. Oopperalaulaja-isoäitini sanoi minulle, että hurmasi molemmat miehensä lauluäänellään. Itse sain omani maalauksillani, luulen ainakin.

Mikä on tärkeintä, mitä itse opit taidekoulussa?

Opin, että seuraamalla muita tulee samanlaiseksi kuin muut, ja silloinjuuri minun panoksellani on hyvin vähän väliä. Minulla oli kouluaikoina yksi esikuva: Leena Luostarinen, ja hänoli lopputyöntarkastajanani. Kohtaaminen oli erittäin tärkeä ja vaikutuin Leenan persoonallisuudesta ja taiteilijuudesta, mutta samalla pääsin yli esikuvien kaipuusta. Tärkein oppini oli kasvaa itsenäiseksi.

Mikä on tärkein asia, jonka haluat oppilaillesi opettaa?

Haluan opettaa, että tärkeintä on löytää oma polku, eikä siinä pidä laskelmoida. Opettajana voin ehdottaa ratkaisuja maalaamiseen, niin kuin maalauskin ehdottaa. Paras lopputulos opiskelijan kannalta syntyy, kunuskaltaa tarttua oikeisiin ehdotuksiin, hylätä väärät ja erottaa ne toisistaan. Maalaamaan oppii tekemällä, katsomalla ja ajattelemalla. Opettaja voi lainata silmiään ja jakaa kokemuksiaan, mutta lopulta meillä kaikilla on vain omamme. Tärkeintä on kai kuitenkin haluta, siis maalata.

Mikä on parasta Vapaassa Taidekoulussa?

Parasta Vapaassa Taidekoulussa on se, että opetus suunnitellaan taiteen ehdoilla.

Minusta hyvässä taidekoulussa opetuksentuleekeskittyä siihen, miten kukin opiskelija voi kehittyä ja oppia tekemään hienoja taideteoksia, tulla taiteilijaksi. Teoriaopetuskin palvelee tätä, mutta kuitenkin valtaosa kouluajasta kuluu Vapaassa sivellin kädessä eikä luentosalissa tai näyttöpäätteellä istuen. Toiseksi, Vapaa Taidekoulu on ihanan epämuodollinen ja luottamuksellinenyhteisö.

Siiri Haarla

• Kuvataiteilija
  • Syntynyt vuonna 1986
  • Opiskeli Kuvataideakatemiassa ja Jan Matejko Academy of Fine Arts’ssa Krakovassa
  • Työskentelee Helsingissä ja Berliinissä
  • Opettaa Vapaassa Taidekoulussa maalausta toiselle vuosikurssilleja toimii lopputyöohjaajana.

Lue lisää Vapaa Taidekoulu

Haluatko tietää lisää oppilaitoksesta Vapaa Taidekoulu? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.