Paulan tarina

Kankaanpään opisto

Paula innostui opiskelemaan!

"Eletään kesää 2018. Aurinko paistaa, ja työpaikan keittiössä lämpömittari näyttää +34 astetta. Oma mittari näyttää 57 vuotta. Mielessä pyörii yhä useammin: Vieläkö voisin tehdä jotain muuta?

Pohjakoulutukseltani olen ylioppilas ja puutarhuri. 90-luvulla ajauduin liikenneasemayrittäjäksi ja kouluttauduin kauppiaaksi. 2000-luvun alussa suoritin aikuisopintoina trendikkään sisustussuunnittelijan tutkinnon. Palkkatyöt löytyivät kuitenkin kahvila-alalta yrittäjänä ja myöhemmin kahvilatyöntekijänä.

Kesäiltojen verkkohaut aikuiskoulutuksista tuottivat tulosta, ja löytyi kohtuumittainen koulunkäynnin ammattitutkinto Kankaanpään opistolla. Soitto opettajalle vahvisti päätöstä, sillä puhelu oli lämmin ja kannustava. Asioiden on tapana järjestyä, sanotaan! Sain kuin sainkin opiskelupaikan.

Pelottavinta oli irtisanoutua vakituisesta työstä, ja hypätä täysipäiväiseksi opiskelijaksi. Harjoittelupaikat löytyivät vaivatta ja viikonlopputöistä tienasi ruokarahaa.

Verkko-opinnot pelottivat alussa, kuitenkin ne sujuivat varsin mallikkaasti, Skypeä myöten. Lähi-iltoina Pinnissä kuunneltiin tarkkaavaisesti, vaihdettiin kuulumisia ja naurettiin. Haastavinta oli löytää aikaa “läksyjen tekoon”, kun päivät kuluivat työssäoppimiseen kouluilla.

Päämäärä on pysynyt kuitenkin koko ajan kirkkaana kirjallisia opintotehtäviä puurtaessa. Opintoihin hakeutuminen oli yksi elämäni parhaita päätöksiä. Tulevaisuuden murehtiminen on vähentynyt opiskelun myötä, ja työpaikkakin on jo tiedossa syksyllä.

Suosittelen lämpimästi koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ammattitutkintoa."

Paula

Lue lisää Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto | koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisala

Haluatko tietää lisää oppilaitoksesta Kankaanpään opisto? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.