Jennan tarina

WinNova

Jenna Friberg on WinNovan Vuoden 2020 opiskelija

Uusikaupunkilainen Jenna Friberg on valittu WinNovan Vuoden 2020 opiskelijaksi. Elintarvikealan perustutkinnosta leipuri-kondiittoriksi Raumalla valmistunut Friberg on onnistunut opintojen ja perheen yhteensovittamisessa loistavasti sekä edennyt opinnoissaan mallikkaasti.

WinNova palkitsee jo perinteisesti Vuoden opiskelijan. Tänä vuonna palkittava Jenna on 31-vuotias suurperheen äiti Uudestakaupungista. Jennan perheeseen kuuluu 7 lasta, joiden joukossa kolmet kaksoset. Vanhin lapsista on 10-vuotias. Perheen ja opiskelun yhteensovittaminen sekä samalla opintojen ahkera edistäminen vaatii määrätietoisuutta, jota Jennalta on sanottu löytyvän muille asti jaettavaksi. Hän suoritti tutkintonsa vain 1,5 vuodessa – valmistumispäivänä 30.6.2020.

Jenna muistelee leiponeensa ensimmäisen kerran neljävuotiaana mumminsa kanssa. "Olen aikaisemmalta ammatiltani lähihoitaja.  Seitsemän pojan äitinä minua ei oikein lähihoitajan työt enää innosta, koska kotona teen samoja juttuja muutenkin. Siksi halusin lähteä opiskelemaan elintarvikealaa. Hakeuduin opintoihin tammikuussa 2019", Jenna kertoo.

Alun perin Jennan oli tarkoitus opiskella elintarvikkeiden valmistajaksi, mutta jo alkumetreillä kiinnostus leivontaan ja konditoriaan kävi niin selväksi, että opinnot suuntautuivat leipomoalalle ja leipuri-kondiittoriksi.

”Opintojen aikana Jenna on osoittanut erinomaista tunnollisuutta ja täsmällisyyttä omassa toiminnassaan. Hän on erittäin kiinnostunut opiskelemastaan alasta, sen tapahtumista, etsii aktiivisesti uutta tietoa alan trendeistä sekä on tehnyt paljon oman ammattitaitonsa kehittämiseksi niin koulussa, työpaikoilla kuin kotona. Esimerkkinä määrätietoisuudesta ja eteenpäin pyrkimisestä opinnoissa on myös se, että Jenna on suorittanut yhden valinnaisen tutkinnonosan leipomoalan ammattitutkinnosta”, kertoo WinNovan elintarvikealan lehtori Riitta Alamäki.

”Jennan tunnollisuus ja tarkkuus on ilmennyt niin hygieenisissä käytänteissä, tehtävien palauttamisessa, tuotteiden laadun arvioinnissa ja varmistamisessa kuin opiskelujen säännöllisyydessäkin. Tehtävät on palautettu aina ajallaan ja niiden perusteellisuudesta huomaa, että tehtävien tekemiseen on käytetty paljon vaivaa. Hänellä on poikkeuksellisen hyvä kyky hahmottaa kokonaisuuksia”, jatkaa Alamäki.

Työpaikalla tapahtuvan oppimisen paikkoina Jennalla on ollut erikokoisia alan yrityksiä, jolloin kokemusta käytännön työstä on kertynyt hyvin monipuolisesti erilaisista toimintaympäristöistä. Kaikista työpaikoista Jenna on saanut kiitettävää palautetta ja myös työtarjouksia.

Jennaa on luonnehdittu työpaikan arvioinneissa muun muassa huolelliseksi, haasteista pitäväksi, tiedonhaluiseksi, ystävälliseksi, asiakkaan huomioon ottavaksi sekä erinomaisesti ryhmässä toimivaksi opiskelijaksi.

Koulutuspäällikkö Päivi Yli-Karro haluaa korostaa, miten suuri merkitys työelämässä tapahtuvan oppimisen paikoilla on opiskelijoiden tulevaisuutta ajatellen. "Monista paikoista kysellään opiskelijoita töihin ja se on tietysti merkki siitä, että jotain on tehty oikein. Hyvillä tyypeillä on kysyntää työmarkkinoilla", Päivi kiteyttää.

Opiskelijan ahkeruudesta kielii myös erikoistuotteiden valmistuksen taitotyönä tehty kakku, jonka mustaa marsipaania koristaa suomalaisten jääkiekkojoukkueiden logot. Kirsikkana kakun päällä komeilee käsin tehty palkintopokaali ja sokerista, vedestä, tärkkelyssiirapista ja elintarvikeväreistä loihditut, aidon näköiset jääsirpaleet.

Jenna osoittaa TPS:n logoa ja sanoo: "Tästä kaikki lähti. Meidän perheessä kannatetaan Tepsiä ja kolme pojistani harrastaa jääkiekkoa, joten siitä se idea sitten tuli."

Joukkueiden logot ovat yksityiskohtaisen tarkasti tehtyjä. Jenna kertoo, että yhden logon tekemiseen kuluu aikaa kahdestakymmenestä minuutista puoleentoista tuntiin. "Haastavimmat olivat Ilveksen ja Lukon logot. Kaikista haasteellisinta oli kuitenkin mustan marsipaanin levittäminen paikalleen, se oli todella hermoja raastavaa. Kokonaisuudessaan kakun tekemiseen meni noin 38 tuntia."

Riitta Alamäki mainitsee, että tuollaisen kakun tekeminen asiakkaalle maksaisi useita satoja euroja. "Kakku on pikkuhiljaa muokkaantunut ja oppimista on tapahtunut koko ajan työn edetessä", Riitta kertoo ylpeänä opiskelijastaan.

Lue lisää Elintarvikealan perustutkinto

Haluatko tietää lisää oppilaitoksesta WinNova? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.